Schweiztur 2012

Atter i år tog Aage, Jesper og jeg til Schweiz. Dette år tog vi lidt tidligere af sted, fordi jeg gerne ville opleve noget specielt: "Fitnessfahrten" i Erstfeld med deres historiske maskiner. Men først:

1. dag Fredagen er egentlig vores rejsedag. Vi må se i øjnene, at det med at køre om natten er vi ikke så gode til mere. Så vi må starte lidt tidligere og så tage overnatninger på vejen. Vores første sted at overnatte var St. Goarshausen ved Rhinen i Tyskland. Vi havde lige en frokostpause ved Grossburgwedel, før vi fortsatte. Vi tog et stop, da vi var kommet til Rhinen ved Rüdesheim. Efter aftensmaden skulle vi lige sige "goddag" til turen og til StGoarshausen ved at besøge strækningen lige uden for hoteldøren.

2. dag Hele dagen blev helliget strækningerne på begge sider af Rhinen. Vi kørte næsten op til Boppard, men før vi sejlede over, tog vi et stop ude på strækningen. Så sejlede vi over til Boppard og besøgte Boppard Hbf. Herefter kørte vi lidt rundt til St. Goar, Oberwesel, Bacharach, Kaub og Loreley, før vi kørte "hjem" igen til St. Goarshausen.

3. dag Videre sydpå. Dog skulle vi lige have et morgenskud af "Rheingold"- et specielt tog. Det har vist sig at være i anledning af 50 årsdagen for toget "Rheingold"s første tur. Næste stop var Mannheim Hbf, hvor vi så lidt forskelligt. Lidt nord for Hbf. ligger der et stort godsterræn, som vi også skulle se, men det var lidt svært. Det viste sig faktisk, at Jesper og jeg havde kørt på samme sted året før, hvor vi også forsøgte at finde et kiggested - dog uden held. Det havde vi så denne gang, da vi fandt en gangbro og en vejbro tæt på. Næste stop var en gammel stationsbygning, som Vollmer laver i model: Baden-Baden. Den var interessant at se, da den er godt velbevaret, selv om den ikke er station længere. Sidste planlagte stop var Haltingen, hvor der i weekenden kører damptog. Vi nåede lige afgangen. Men vores næste overnatningssted tæt på havde vi lidt tid til overs, så vi besøgte Haltingen station (damptoget ligger lidt væk fra stationen). Her stod en del mennesker og ventede - med kameraer . . . ? Jo, det var jernbanenørder, og de havde hørt, at der ville komme noget specielt - og det gjorde der også, men for os var det lidt af en "genudsendelse".

4. dag Vi startede lige ved Basel: Muttenz, En godsbanegård vi besøgte i 2007. Denne gang kom vi ikke så tæt på, men alligevel. Herefter krydsede vi stille og roligt sydpå til Wassen, som i år skulle være vores base i stedet for Gurtnellen, der var blevet for dyr. Undervejs gjorde vi stop i og omkring Burgdorf, Ramsei, Huttwil, Gettnau og Erstfeld.

5. dag Denne dag brugte vi på at vandre fra Intschireussbrücke tilbage til Wassen - en tur Jesper og jeg tog sidste år og som nu Aage fik lov at opleve.

6. dag Vi blev nordpå også denne dag og vandrede denne gang syd på til Göschenen og tilbage.

7. dag Så tog vi sydpå - helt til Chiasso. Vi havde via Facebook set en film af en, som stod og filmede et spændende sted, og dette sted fandt vi også. Så gik vi over til banegården og var dér et stykke tid. Herefter rullede vi til Mendrisio, hvor vi ville se, hvad der var af museumstog denne gang. Der var ikke så meget og det var pakket godt ind. Ellers rullede vi deropad (hjemad) og besøgte gamle velkendte steder, inden vi afsluttede dagen med en dukkert og herefter kørte hjem.

8. dag Igen kørte vi sydpå for at genoptage turen nordpå. Vi startede i Bellinzona, hvor vi viste Aage endnu et spændende sted. Der brugt vi måske lidt for lang tid, for lige pludselig var klokken lidt for mange. Men dog ikke værre end at vi kunne nå Biasca og Bisacina. Vi nåede også et nyt sted ved Polmengo - og en dukkert til.

9. dag Erstfeld! "Fittnessfahrten"! Ikke mere sagt! . . . og så hjem.